رام اندروید (فایل فلش) چیست؟

رام (Firmware) چیست؟

رام (Firmware) همان سیستم عامل (OS) موبایل است که دو نوع رسمی (Official) و غیر رسمی (Custom) دارد.

رام اصلی (Official Firmware) چیست؟

رامی که توسط شرکت سازنده‌ تلفن همراه ساخته و پشتیبانی می شود را رام اصلی (Official Firmware) گویند.

فلش کردن چیست؟

در اصل به نصب رام،‌ افزونه و ریکاوری روی تلفن همراه فلش کردن می گویند. اما در اصطلاح بیشتر برای نصب فایل فلش روی تلفن های همراه هوشمند می گویند.

مواقعی که بر روی تلفن همراه خود رام فلش می‌کنیم:

1- ترمیم تلفن همراه اندرویدی: گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی برای تلفن همراه شما پیش بیاید که برای رفع اون مشکلات مجبور به نصب رام بر روی تلفن همراه خود باشید. مثلا اینکه سرعت تلفن شما به دلیل نصب نرم افزارهای زیاد پایین آمده باشد و با پاک کردن نرم افزارها نیز مشکل برطرف نشود. در این مواقع شما می توانید با نصب فایل فلش حتی با همان ورژن قبلی مشکلات گوشی خود را از بین ببرید.

2- به روز رسانی (آپدیت) تلفن همراه خود: گاهی اوقات برای به روز رسانی ورژن اندروید موبایل خود و آپدیت آن ناچار به فلش کردن رام اصلی روی آن می‌شوید. وقتی رامی جدید برای تلفن شما ارائه می‌شود می‌توانید آن را روی تلفن خود فلش کنید تا سیستم عامل اندروید آن ارتقاء پیدا کند و آپدیت شود. فایده این کار این است که سرعت تلفن شما بالاتر می‌رود و برخی از مشکلات ورژن قبلی برطرف می‌شود.

3- ریست شدن تمامی اطلاعات تلفن، رام و پارتیشن ها (Data – System – Cache – Dalvik Cache): گاهی اوقات ممکن است شما دچار اشتباهی شوید که برای برطرف کردن آن مجبور به فلش کردن رام بر روی تلفن خود شوید. مثلا ممکن است به اشتباه یکی از فایل های اصلی و سیستمی تلفن خود را پاک کنید که برای حل این مشکل باید روی تلفن خود رام فلش کنید. شاید سوال شما این باشد که برای پاک شدن اطلاعات می‌توانید از فکتوری ریست استفاده کنید اما جواب این است که فکتوری ریست شاید اطلاعات تلفن را پاک کند اما برای ریست شدن پارتیشن‌ها باید حتما روی تلفن خود رام فلش کنید.

4- بازگشت به حالت کارخانه و شرایط گارانتی: اگر شما بر روی تلفن خود رام غیر رسمی (Custom) نصب کنید یا گوشی را آنلاک (Unlock) کرده باشد با فکتوری ریست فقط تنظیمات رام ریست می‌شود و تلفن شما آنلاک می‌ماند. برای اینکه رام غیر رسمی شما به رامی که موقع خرید تلفن روی آن بود تبدیل شود باید تلفن را فلش کنید.

5- آنروت کردن تلفن اندرویدی: برای اینکه بتوانید دستگاه خود را به طور کامل آنروت کنید، می‌توانید از فلش رام روی تلفن همراه خود استفاده کنید.

آپگرید (Upgrade) و دانگرید (Downgrade) رام تلفن های همراه اندرویدی:

شما می‌توانید به راحتی رامی با همان نسخه‌ رام فعلی روی دستگاه خود نصب کنید. همچنین می‌توانید به آسانی یک فایل فلش با نسخه‌ی بالاتر از نسخه‌ فایل فلش فعلی رو روی دستگاه خود فلش کنید که به این کار آپگرید (Upgrade) می‌گویند، اما برای نصب فریموری با نسخه‌ پایین‌تر از نسخه‌ فریمور فعلی که به آن دانگرید (Downgrade) می گویند، باید یک سری پیش نیازها رو در نهایت احتیاط رعایت کنید چون ممکن است برای دستگاه شما مشکل ایجاد شود. برای مشاهده‌ نسخه‌ اندروید خود می‌توانید به آدرس Setting (تنظیمات) رفته و گزینه‌ی About Phone (درباره‌ی تلفن) را بزنید و در قسمت Android Version نسخه‌ی اندروید خود را ببینید.

دیدگاه کاربران

در بحث پیرامون این مطلب شرکت کنید

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید